Alles over teksten op trouwkaarten
Een kaart met een functie
Een trouwkaart is een aankondiging, een kennisgeving of een uitnodiging en meestal een combinatie van dat alles. Met andere woorden: de kaart heeft als doel mensen te informeren. Zorg er daarom voor dat de informatie die van belang is, ook op de kaart staat of maak duidelijk waar die informatie te vinden is. We komen hier later op terug.Wat er op je trouwkaart zeker niet mag ontbreken.
Zelf vinden we wie, wat, waar, en wanneer een handige samenvatting. Het zijn de vaste onderdelen van iedere aankondiging en uitnodiging.Wie: de namen van het bruidspaar
Het ligt voor de hand, maar zelfs als je een foto op je uitnodiging hebt staan, zul je de namen op de kaart moeten zetten. Zeker als je gasten uitnodigt die je niet geregeld ziet, zijn voor-, en achternaam echt nodig. De gewoonte is om te beginnen met de naam van de bruid, gevolgd door die van de bruidegom. Op traditionele trouwkaarten staan ook de namen van de ouders van het bruidspaar.Wat: de aanleiding voor de kaart
De aanleiding van een trouwkaart is natuurlijk het huwelijk. In de meeste gevallen is het ook een uitnodiging voor een of meerdere onderdelen van de dag. De receptie, de huwelijksvoltrekking, de kerkdienst, het diner, het feest. Maak duidelijk waarvoor iemand uitgenodigd is.Waar: de locatie(s)
In de meeste gevallen bestaat het programma van een trouwdag uit meerdere onderdelen met ieder een eigen locatie. Geef van iedere locatie aan waar die is (liefst zo compleet mogelijk) maar ook wanneer je op die locatie bent. Daarbij is het handig zowel de begintijd als de eindtijd aan te geven. Zijn er veel locaties of wil je bijvoorbeeld aangeven waar je kan parkeren of hoe je er met het openbaar vervoer kan komen, dan is een uitnodigingskaart al snel vrij klein. Verwijs naar een plaats waar je er meer over kan lezen:de adresgegevens vind je op www.partycentrum-hoera.nl
Wanneer: van en tot
Zoals we bij waar al zeiden: geef per locatie aan wanneer je de gasten verwacht. Is het belangrijk dat de gasten op tijd zijn, zeg dat dan:precies om 14.00 uur zal de ambtenaar van de burgerlijke stand ons trouwen
of
kom op tijd, want we wachten niet met het aansnijden van de taart!
Voor gasten die maar een deel van de dag komen of die later komen, is het handig als je aangeeft hoe laat je naar een volgende locatie gaat:
om 3 uur is de dienst afgelopen.
Zo kunnen ze zelf bepalen of het nog zin heeft om te komen als ze later zijn of dat ze een onderdeel overslaan. Ook het einde van de avond kan je noemen. Zo weten je gasten tot wanneer ze een oppas moeten regelen.
Contactgegevens
De contactgegevens horen natuurlijk een beetje bij wie. Aan wie kan je laten weten of je komt, bij wie kan je terecht met vragen? Regel je het zelf, zet er dan je telefoonnummer op de kaart en je e-mailadres. Is er een ceremoniemeester, dan zet je daarvan de naam en contactgegevens op de kaart.R.s.v.p.
Komen er 50 of 100 gasten, dat maakt nogal een verschil en daarom wil je waarschijnlijk vooraf wel weten of, en met hoeveel personen, de gasten komen. Een gebruikelijke manier om je gasten daarnaar te vragen is met de afkorting r.s.v.p. Het staat voor répondez s'il vous plaît, en het betekent: antwoord alstublieft. Meestal combineer je dit met een datum waarop je uiterlijk een reactie wilt hebben. De Nederlandse versie van deze afkorting is a.a.u.b. Zowel bij r.s.v.p. als bij a.a.u.b. verwacht je een antwoord of de gasten komen of niet. De juiste schrijfwijze is met kleine letters en met een puntje na iedere letter. Bij het begin van de zin, wordt de eerste letter een hoofdletter. Andere afkortingen die je kan gebruiken zijn r.f.s.v.p. (reponse favorable s'il vous plait) en het Nederlandse v.g.a. (verzoeke gunstig antwoord). Met deze afkortingen vraag je gasten om alleen te reageren als ze komen. De Engelse term regrets only is het tegenovergestelde: laat weten als je niet komt. Vind je de afkortingen te onduidelijk, dan kan je het natuurlijk ook in gewoon Nederlands op de kaart zetten.we horen graag voor 1 september of aanwezig kunt zijn.
Cadeauwensen
Cadeaulijsten bestaan al veel langer. Was het eerst een echte lijst in een echte winkel, tegenwoordig zijn het steeds vaker lijsten op internet waarop je jouw wensen kan plaatsen. Handig, want je gasten weten wat je hebben wilt en zo voorkom je dat je twaalf peper- en zoutstellen krijgt. Zorg ervoor dat er voldoende cadeaus op de lijst staan en dat er iets opstaat voor ieder budget.Wil je liever geld dan kan je daar ook om vragen. Er zijn op internet verschillende korte gedichtjes te vinden om het op een lichte manier te doen:
Wij zitten ruimschoots in onze spullen.
Liever krijgen we iets om ons spaarvarken te vullen.
Liever krijgen we iets om ons spaarvarken te vullen.
Onze huwelijksreis is reeds gepland,
Een envelop is waar u ons het meest mee verwent!
Een envelop is waar u ons het meest mee verwent!
Ons spaarvarkentje is nog maar een uitgemergeld dier.
Door hem weer gezond te maken, doet u ons een groot plezier.
Door hem weer gezond te maken, doet u ons een groot plezier.
Uw aanwezigheid is ons meer waard dan geschenken,
maar als u toch iets wilt geven moet u aan het volgende denken.
maar als u toch iets wilt geven moet u aan het volgende denken.
Met de huwelijksreis voor de boeg,
Is een klein zakcentje al genoeg.
Is een klein zakcentje al genoeg.
Vind je geld vragen moeilijk of onpersoonlijk, vraag dan bijvoorbeeld om een bijdrage aan een specifiek cadeau:
We sparen voor een onvergetelijke huwelijksreis.
Kledingwensen
Vind je het leuk als de gasten zich op een bepaalde manier kleden, dan kan je dat op de kaart zetten.Er zijn formele dresscodes die je kan gebruiken. Met zo'n dresscode weten je gasten precies wat je van ze verwacht (en als ze het niet weten, dan kunnen ze het opzoeken).
Black Tie: heren in smoking, dames in cocktailjurk
White Tie: heren in rokkostuum, dames in avondtoilet
Tenue de Ville: heren in driedelig pak, dames in mantelpakje of jurkje
Pink Tie: gasten kiezen zelf hun kleding.
Naast de formele codes kan je natuurlijk ook op een andere manier je kledingwensen bekend maken. Een kleur:
rood, de kleur van de liefde
een thema
roaring twenties
of sfeer
feestelijk en relaxed.
Omschrijf het op de manier waarop je wilt, maar bedenk dat niet iedereen het zelfde verstaat onder 'casual' of 'chic'.
Verschillende kaarten voor verschillende gasten
Omdat de meeste trouwfeesten uit meerdere onderdelen bestaan, is het heel gebruikelijk dat je gasten voor een of meer delen van de dag uitnodigt en voor andere niet. Goede vrienden voor de hele dag, de buurvrouw die je niet vaak spreekt alleen voor de receptie. Gelukkig is het heel eenvoudig om verschillende varianten te maken van de uitnodiging.En verder: zo maak je het persoonlijk
Nu we de vaste onderdelen hebben gehad, kan je de kaart persoonlijker maken met een gedichtje, een citaat of een liedtekst die bij jullie past. Vind je het moeilijk zelf een goede tekst te bedenken, dan kan je natuurlijk ook de tekst van iemand citeren. Kies gewoon een tekst die bij jullie bruiloft past.We hebben leuke, mooie en ontroerende teksten verzameld die je kan gebruiken op je eigen trouwkaarten. Verder hebben we een paar complete teksten zodat je kunt zien hoe je de informatie op je kaart kan samenvoegen.
Verder lezen: voorbeeldteksten voor trouwkaarten
Versturen
De kaarten zijn klaar, nu moet je ze versturen. Bij uitnodigingen voor een huwelijk is het gebruikelijk dat de enveloppen met de hand geschreven worden maar als je handschrift niet erg duidelijk is, zouden wij van dat gebruik afwijken: het is belangrijker dat de kaarten aankomen.Zorg ervoor dat ze op tijd komen: niet te vroeg en niet te laat. Ben je te vroeg, dan kan het zijn dat mensen de uitnodiging vergeten, ben je te laat, dan is er de kans dat ze op de datum al andere plannen hebben. Houd als regel aan dat de kaarten er acht tot zes weken voor het huwelijk moeten zijn. Moeten de gasten van ver komen of vraag je de gasten om ver te reizen (omdat je in het buitenland trouwt bijvoorbeeld), dan kan je een Save the Date kaart overwegen. Met zo'n kaart vraag je de gasten ruim van de voren alvast een datum te reserveren. De uitnodiging volgt dan later. Een save the date kaart is ook handig als je bijvoorbeeld in een vakantie-periode wilt trouwen.
Adresseren
Ons advies wat de adressering aangaat: laat die aansluiten bij de sfeer van je uitnodiging. Formeel bij een formeel feest, wat losser bij een minder traditioneel huwelijk. De adressering is belangrijk, want daarmee laat je op de envelop al zien wie je uitnodigt (en wie niet).Het is gebruikelijk om volwassen gasten, ook als ze nog bij hun ouders wonen, een eigen uitnodiging te sturen.
De heer B. Machielse
of
Bart Machielse
Je nodigt Bart Machielse uit en verwacht dat hij alleen komt
Mevrouw M. Dijkstra
of
Marianne Dijkstra
Je nodigt Marianne Dijkstra uit zonder partner en eventuele kinderen
De heer J. de Ruiter en gast
of
Joris de Ruiter en gast
Je nodigt Joris de Ruiter uit en een eventuele partner
De heer en mevrouw van Donselaar
Zowel meneer als mevrouw Donselaar zijn uitgenodigd maar eventuele kinderen niet
Familie de Groot
Je nodigt meneer en mevrouw uit en hun kinderen uit
Wil je het hele gezin uitnodigen, dan is er natuurlijk niets op tegen om de namen van alle gezinsleden op de envelop te zetten
Willemijn, Pieter, Thom en Merel de Groot
Volgens de etiquette zou je zowel de adellijke als academische titels moeten vermelden. Omdat maar weinig mensen dat nog doen, verwijzen we je graag naar Taaladvies.nl met hun artikelen over titulatuur en over adressering.
Verder lezen: voorbeeldteksten voor trouwkaarten
Terug naar tips en inspiratie voor huwelijkskaarten
Veilig betalen op de manier die jou het beste uitkomt